Zimní pneumatiky
Zimní pneu je určeno pro použití v zimním období, které je dle legislativy vymezeno na dobu od 1. listopadu do 31. března. Zimní pneumatiky výrazně zlepšují ovladatelnost vozidla při jízdě na sněhu či ledu. Je měkčí, má větší hloubku dezénu a struktura jeho povrchu je oproti letním gumám členitější. Zimní pneumatiky proto mají perfektní přilnavost k vozovce, zabraňují smyku automobilu a zajišťují krátkou brzdnou dráhu.
Letní pneumatiky
Letní pneumatiky jsou tvrdší než pneumatiky zimní, liší se i nižší hloubkou dezénu, jehož struktura zajišťuje rychlé odvádění vody. Letní pneu tak snadno odolává vysokým teplotám a při prudkých letních deštích předchází ztrátě přilnavosti – aquaplaningu.
Celoroční pneumatiky
Celoroční pneu můžete využívat v létě i zimě, odpadá vám tak starost s jejich přezouváním a skladováním mimo sezónu. Celoroční pneu je vhodné především pro ty, kdo během roku najedou jen málo kilometrů a výměnou pneu by riskovali jejich nedostatečné využití a ztrátu dobrých jízdních vlastností.
Výměna pneu před a po sezóně je nezbytná především pro zachování vaší bezpečnosti při jízdě, ale také pro ochranu posádek okolních vozidel a chodců. Používání nevhodných pneumatik může mít navíc negativní vliv na spotřebu vozu.
Jak vybrat vhodné pneu
Při výběru pneumatik pečlivě kontrolujte rozměry, které musí souhlasit s údaji ve velkém technickém průkazu vašeho vozidla. Dále se zaměřte na výbavu a různé indexy pneu, které určují jeho vlastnosti. Při výběru by hlavní roli neměla hrát cena – nejlevnější pneumatiky bývají zpravidla nejméně kvalitní. Nekvalitní pneu se rychleji opotřebovává a může snižovat bezpečnost jízdy.
Jak vybrat vhodné pneu
Při výběru pneumatik pečlivě kontrolujte rozměry, které musí souhlasit s údaji ve velkém technickém průkazu vašeho vozidla. Dále se zaměřte na výbavu a různé indexy pneu, které určují jeho vlastnosti. Při výběru by hlavní roli neměla hrát cena – nejlevnější pneumatiky bývají zpravidla nejméně kvalitní. Nekvalitní pneu se rychleji opotřebovává a může snižovat bezpečnost jízdy.
Rozměry pneumatik
- Šířka pneumatiky se uvádí v milimetrech.
- Profil pneumatiky je v procentech vyjádřený poměr výšky bočnice pneu k její šířce.
- Průměr pneumatiky vyjadřuje její vnitřní průměr, který musí být shodný s průměrem ráfku.
Vlastnosti | Značka vlastnosti | Celé označení v TP |
Radiální pneu | R | 195 / 65 R 15 95H tl XL |
Vysokorychlostní pneu | ZR | 225 / 40 ZR 18 92 Y XL |
Pneu se zvýšenou nosností | XL / RF | 195 / 65 R 15 95H tl XL |
Bezdušové pneu | tl | 195 / 65 R 15 95H tl XL |
Dušové pneu (u motocyklů) | tt | 195 / 65 R 15 95H tt XL |
Výbava pneumatik
- Nouzové dojetí – run-flat pneumatiky dokáží díky zesílené bočnici dokončit jízdu i s defektem. Výrobci značí dojezdové pneu různě: Michelin (ZP), Continental (SSR / CSR), Goodyear (ROF), Dunlop (DSST), Bridgestone (RFT), Pirelli (RFT).
- Zesílený límec – umožňuje větší nahuštění pneumatik a zvyšuje tak jejich nosnost. Pneumatiky se zesíleným límcem mají delší životnost, vyšší odolnost proti mechanickému poškození, lepší přilnavost a jsou odolné proti přetížení.
- Ochrana ráfku – pneumatika pomocí krycího lemu chrání ráfek před poškozením způsobeným odlétávajícími kamínky či nešikovným najetím na patník.
- Bezdušové pneu – zajišťuje vyšší bezpečnost při propíchnutí pneumatiky. Místo duše je pneumatika vyplněná speciální vrstvou gumy, která brání úniku vzduchu pod ráfkem. Existují také bezdušové pneumatiky na vnitřní straně pokryté vysoce pojivým tmelem, který ještě lépe zabraňuje úniku vzduchu z pneu.
Rychlostní index pneu
Rychlostní index udává, na jakou nejvyšší rychlost je pneumatika stavěna. Rychlostní index by měl odpovídat předepsaným hodnotám maximální rychlosti vozidla, které jsou uvedeny v technickém průkazu.
Index | N | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | ZR |
Max. rychlost v km/h | 140 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | 240+ |
Třída přilnavosti na mokru
Podle kvality přilnavosti na mokru se pneumatiky dělí do tříd A–G. Pneu s dobrou přilnavostí má na mokré vozovce kratší brzdnou dráhu, zajišťuje lepší záběr na mokru a má lepší stabilitu při zatáčení.
- A = nejlepší hodnocení.
- G = nejhorší hodnocení.
- Třídy D a G se nepoužívají pro osobní vozy.
Třída úspory paliva
Někdy se označuje jako třída valivého odporu. Rozmezí hodnot je znázorněno na stupnici A až G. Spotřeba paliva vozidla je výrazně ovlivňována hodnotou valivého odporu pneumatik. Čím je valivý odpor vyšší, tím vyšší je i spotřeba paliva.
- A = nejlepší hodnocení.
- G = nejhorší hodnocení.
- Třída D se pro osobní vozy nepoužívá.
Třída hlučnosti
Podle vnějšího hluku vydávaného pneumatikou (66 až 75 dB), dělíme pneu do tří tříd hlučnosti, které se navzájem liší o tři decibely. Třídy hlučnosti jsou u pneumatik značeny vlnami. Jedna vlna značí nejnižší hlučnost, tři vlny pak znamenají hlučnost nejvyšší. Pneumatiky se třemi vlnami překračují limit maximální hlučnosti stanovený EU o 3 dB, pneu s jednou a dvěma vlnami jsou pod tímto limitem.
Nosnostní index
Nosnostní index udává, jaké maximální zatížení je schopná unést jedna pneumatika.
DOT
Na bočnici pneumatiky najdete mimo jiné také DOT kód, který udává rozměr pneumatiky a datum její výroby. Datum výroby pneu přitom značí poslední čtyřčíslí DOT kódu, kdy první dvě čísla označují týden a dvě poslední rok vyrobení pneumatiky.